Saopštenja za javnost
predstavljaju sažetak činjenica o nekom programu ili pitanju za koje želite osigurati pažnju medija.
Pripremaju se u standardizovanom formatu. Glavni je
kriterijum za saopštenja za javnost da moraju sadržavati vijest.
Slično običnom novinskom članku, saopštenja za javnost
pisana su u obliku obrnute piramide. Prvi pasus je „uvod” i sadrži najvažnije
informacije; pasusi koji slijede proširuju te najvažnije informacije i daju
dodatne pojedinosti po redoslijedu njihove važnosti. Najmanje važne informacije
nalaze se na kraju saopštenja.
Baš kao i dobro napisana vijest, kvalitetno saopštenje za
javnost odgovara na pitanja ko, šta, kada, gdje, zašto i kako. Ko je subjekat
priče? O čemu je riječ? Kada se to dogodilo ili kada će se dogoditi? Gdje se to
dogodilo ili će se dogoditi? Zašto je informacija važna? Koje je značenje te
informacije? Odgovori na ova pitanja moraju se naći već u prvom pasusu.
Rečenice i pasusi u saopštenju za javnost moraju biti
kratki, tako da ih urednik ili novinar može brzo pregledati, a ne bi smjeli
sadržavati žargon, skraćenice, neobjašnjene pojedinosti ili klišeje. Citati se
mogu upotrijebiti, ali uobičajeno je da se stave u drugi ili treći pasus;
uvijek morate navesti ime osobe čiji citat koristite.
U načelu, saopštenja za javnost slijede formulu koja
uključuje:
• dvostruki razmak između redova;
• običan papir, po mogućnosti s nazivom i adresom
organizacije na vrhu;
• široke margine – najmanje 2,5 cm– što olakšava čitanje, a
urednicima ili novinarima omogućava da u taj prostor unesu svoje bilješke;
• print samo s jedne stranice lista.
Na vrhu standardnog saopštenja za javnost nalaze se sljedeći
podaci:
• ime, broj telefona i faksa te elektronska adresa osobe za
kontakt. Ponekad se dodaje i broj mobilnoga telefona osobe za kontakt;
• Vrijeme objavljivanja. Vrlo često saopštenja za javnost
daju se uoči nekog događaja, ali s naznakom da se ne smiju objaviti prije određenog roka,
tako da novinari imaju vremena pročitati materijale i obraditi informacije, što
je važno ako je priča složena. Ako je to slučaj, napišite „NE OBJAVITI PRIJE” te datum i
tačno vrijeme kada se informacije mogu pustiti u javnost;
• Naslov, u kojem su sažete vijesti iz saopštenja za javnost,
koji privlači pažnju i pisan je velikim slovima;
• Vrijeme i mjesto gdje je saopštenje za javnost napisano,
takođe pisano velikim slovima. Tom informacijom započećete prvi odlomak koji govori gdje su
vijesti nastale.
* Iz priručnika "Djelotvoran ured za tisak- pogled
iznutra" Marguerite H. Sullivan
Nema komentara:
Objavi komentar