Dr Pol V. Svits, autor knjige „Umjetnost pričanja koje će
drugi čuti“, razmatra nešto što naziva „rješenjem konflikata“. Prema dr Svitsu:
„Kada je došlo do konflikta, teško je razgovarati. Štaviše, možda je do
konflikta i došlo zbog razgovora u kome je bilo riječi o neprijateljskim osjećanjima
ili dogmatskim mišljenjima. Ipak, razgovor može biti najbolji lijek, ukoliko je
uobličen tako da ispunjava četiri određene svrhe i saopštava četiri shodne
poruke.“
Te četiri svrhe i poruke koje su vezane za njih glase:
Svrha
|
Poruka
|
1. Definišite problem
|
„Čujem“
|
2. Tragajte za dogovorom
|
„Slažem se“
|
3. Shvatite osjećanja
|
„Razumijem“
|
4. Smireno iznesite mišljenje
|
„Mislim“
|
Dr Svits objašnjava da nam je potrebno da prvo
identifikujemo problem ili izazov. Da li ste sigurni da vas je oboje uznemirila ista stvar?
Mnogo puta nam se sigurno desilo da se posvađamo s nekim da bismo kasnije shvatili da
je u pitanju bio jednostavan nesporazum. „Ona je mislila da sam rekao to i
to, ali ja sam u suštini mislio sledeće…“ Zato dr Svitsova poruka za definisanje
problema glasi „čujem“. „Ono što čujem da kažeš je…“ Dr Svits savjetuje da prije
svega dobijete potvrdu na tu rečenicu, pre nego što pređete na sljedeći korak.
Sledeći korak je potraga za dogovorom. U konfliktu do koga
je došlo potražite nešto oko čega se oboje slažete. Preuzmite na sebe zadatak
da otkrijete šta je to. Izrazite poruku „slažem se“. „Slažem se da sam izgovorio
neke neprijatne stvari.“ Poznato je da, ako se složite s gledištem druge osobe,
možete da umanjite snagu njenog odbrambenog mehanizma. Ona će situaciju
smatrati manje prijetećom i biće otvorenija da sagleda vaš stav. Kada postoji
dogovor, postoji osnova za treći korak.
Treći korak zahtijeva da shvatite osjećanja druge osobe.
Činjenici je da svi vole da ih drugi ljudi razumiju. Dr Svits bi rekao: „Shvatam
da možda osjećaš…“ a pri tome bi odabrao riječ koja opisuje ono što vi mislite da
druga osoba osjeća. Dr Svits nudi listu reči za različite situacije:
uplašen, bijesan, nervozan, siguran, zastrašen, depresivan,
povrijeđen, uznemiren, nesiguran, zabrinut...
Pozitivno je to što, čak samo izražavanje poruke da shvatate
drugu osobu, predstavlja dobar korak. To drugoj osobi pokazuje da vi
želite da razumijete. Prema dr Svitsu: „Ako ste odabrali pogrešno osjećanje, osoba će
vam to reći. Ako ste pogodili, osnažnili ste osnovu za razrješenje konflikta, jer
najveći broj ljudi
očajnički želi da drugi ljudi shvate njihova osjećanja.“
Četvrti i posljednji korak podrazumijeva da smireno izrazite
svoje mišljenje odgovarajućom porukom. Počnite sa: „Mislim...“ ili „Kako ja
to vidim…“ U nastavku rečenice iskažite svoje mišljenje. Dr Svits savjetuje
da to učinite smireno i u što kraćoj formi. Njegov primjer glasi: „Mislim da si
zanemario naš raniji dogovor...“ Druga poruka mogla bi glasiti: „Mislim da bi
trebalo da budemo otvoreni jedno prema drugom.“
Dr Svits ističe: „Kada se primijeni model ’razrješavanja
konflikata’, usredsređenost se postepeno preusmjerava sa napadanja osobe na
napadanje zajedničkog problema i njegovo rješavanje“.
Nema komentara:
Objavi komentar