16. 01. 2013.

Kultura, mediji i komunikacije (2)

Kulturu u kojoj živimo karakteriše mnoštvo supkultura, a najdominantnija je ona koja forsira zapadne vrijednosti koje niti su primjerene, niti moguće u našem društvu koje se bori sa egzistencijalnim problemima, nezaposlenošću i nezadovoljstvom građana.
U takvom okviru ljudi su upućeni na masovne medije. Jedan učenik drugog razreda Osnovne škole na pitanje učiteljice da nabroji članove svoje uže porodice, rekao je da su to mama, tata i tv! Djecu nam vaspitavaju animirani filmovi, edukativne emisije sa kostimiranim likovima koji predstavljaju neka čudnovata bića, ili muzičke emisije neprimjerenog sadržaja. U svakom slučaju, djeca od malena uče da budu hipnotisana, zaslijepljena sjajem Holivuda. I baš kao u američkim  filmovima, i nama na brdovitom Balkanu sada se nudi ostvarenje sna u stilu scenarija niskobudžetnog filma. Važno je da budemo dobri, poslušni, naivni i ljepuškasti, pa će nam sudbina podariti prebogatog supruga ili testamentom ostavljenu gomilu novca davno zaboravljenog rođaka. Još bolja je varijanta ukoliko mlada osoba posjeduje mrvicu talenta, jer svaka komercijalna televizija koja drži do sebe organizuje audicije za pjevačke zvijezde, i svi učesnici, naravno, imaju istu mogućnost da postanu slavni. U teoriji, po uzoru na američku instant- kulturu, baš svi imaju pravo i mogućnost da budu bogati i slavni. Stoga žive u vještačkoj stvarnosti, i odrastaju u nezadovoljne i depresivne ljude.

To je proizvod kulture savremenog društva i, u ovom slučaju, televizijskih programa zasnovanih na zabavnim sadržajima, sportskim i muzičkim emisijama, američkim filmovima i španskim, turskim i indijskim serijama. S druge strane, vijesti i informativne emisije  kao da imaju za cilj da gledaoca uplaše, prestrave i tako ga zadrže uz tv ili upute u najbliži trgovački centar. U domaćim informativnim emisijama prava je rijetkost pozitivna ili optimistična vijest. Pravilo je da centralnu infromativnu emisiju otvori vijest o nekoj katastrofi, ratu, terorističkom napadu, saobraćajnoj nesreći, i da sve bude propraćeno jezivim kadrovima. Plasiranje takvih priča i insistiranje na njihovom stalnom ponavljanju kod publike izaziva otupljenost. Posebno mladi ljudi su podložni toj vrsti terora nad emocijama. Za njih nije ništa čudno vidjeti unakaženo lice na pločniku, a o povećanju nasilja i delinkvenciji da i ne govorimo. Da li, i kome takve inertne mase ljudi koriste? Nemoguće je da se to dešava slučajno. Naši mali, uglavnom privatni mediji koji su posle rata nicali kao pečurke poslije kiše, ili su u vlasništvu većih, nerijetko stranih korporacija, ili se samo ugledaju na modele koji su u „razvijenom zapadnom svijetu“ uspješno primjenjivani od postanka radija i televizije.

I tako su mediji, umjesto da budu korektori društva postali zavisni od lokalnih (i globalnih) moćnika, podložni su manipulacijama i diktiranju uređivačke politike. Borbu za slobodu medija i informacija vode tek usamljeni pojedinci, koji najčešće, bivaju izopšteni iz novinarstva.
Stoga je nezavisnih novinara i nezavisnih medija veoma malo, a i upitno je od koga su nezavisni, a od koga (finansijski) zavisni!? U ovom domenu će internet načiniti dobar pomak i dati svoj doprinos istini, s obzirom na njegovu prirodu i način komuniciranja.

Šta reći na kraju? Kultura, mediji i komuniciranje usko su povezani, prepliću se, uslovljavaju i gotovo da ne mogu funkcionisati jedni bez drugih. Da bi ova tri suštinska elementa ljudske civilizacije bila u službi čovjeka, treba da se masovno društvo razbije na osvještene pojedince. Takve individue će  obrazovanjem i traganjem za pravim informacijama, razmišljanjem i razmatranjem uvijek više opcija, odbaciti dogme i u crno-bijelom svijetu tragati za svim bojama u jedinstvenom spektru istine. Oni trebaju i mogu da stvore osnov za kulturu i medije po mjeri slobodnog čovjeka.

Nema komentara:

Objavi komentar