22. 01. 2013.

PR praksa: uspješni odnosi s medijima

Odnosi s medijima predstavljaju skup aktivnosti u okviru odnosa s javnošću, kojima se planski, organizovano i u kontinuitetu uspostavljaju i održavaju uzajamno korisni odnosi između organizacije i predstavnika različitih medija. Osnovni cilj ove funkcije je stvaranje pozitivnog publiciteta. Sem toga, svrha izgradnje odnosa sa medijima je i stvaranje specifičnog partnerskog odnosa između organizacije i medija, koji će na željeni način posredovati u poslovnoj komunikaciji između organizacije i njenih ciljnih javnosti.

Neke od najvažnijih pretpostavki za uspješne odnose s medijima su, prije svega, poznavanje medija, što podrazumijeva znanje u načinu rada svakog od njih, prilagođavanje materijala konkretnom mediju, korištenje novinarskog diskursa i stila. Ne čudi što je većina današnjih stručnjaka za odnose s javnošću došla iz novinarstva. Ovdje dolazimo do sljedeće pretpostavke uspješnih odnosa s medijima: vladanje znanjem i vještinom pisanja za medije.



Pisanje za medije

Publicitet je svaki oblik javnog, neplaćenog informisanja o nekoj osobi, organizaciji, mjestu ili događaju radi zadobijanja pažnje javnosti. Međutim, publicitet se mora temeljiti na istinitosti, mora biti vjerodostojan, i treba biti u formi vijesti. Kako kaže Kostić osnovni cilj PR je kreirati vijest i to vijest interesantnu medijima koju onda treba plasirati na pravi način kako bi bila objavljena. (Kostić, 2007, par: 1)

Vijest je temelj novinarstva i ona je „majka“ svih novinarskih žanrova: izvještaja, komentara, hronika, članaka, reportaža. Vijest je, ma kako bila oblikovana, „ona informacija koja u sebi sadrži novost utemeljenu na relevantnim i transparentnim činjenicama“. (Kurtić, 2005: 15) Dakle, prvenstveni zadatak stručnjaka za odnose s medijima je prepoznati novost, oblikovati je u vijest koristeći novinarski diskurs i nastojati  pri tome biti objektivan.

Ukoliko želimo medijski prostor za organizaciju koju predstavljamo moramo voditi računa o tome da pišemo na način kojim ćemo nepristrano informisati o novostima, edukovati ili prenijeti iskustvo, zalagati se za javni interes. Reg savjetuje da prilikom pisanja obavještenja za štampu (što važi i za druge forme, vijesti, izvještaje, saopštenja) treba voditi računa o formalnom izgledu teksta (logo organizacije, zadana širina margina, datum, dodatni podaci o organizaciji) ali i načinu pisanja.

Tekst treba početi efektnim naslovom koji „zapada za oko“. Glavne činjenice treba da budu sadržane u prvom paragrafu, a tekst da se strukturiše prema pravilu obrnute piramide. Svi citati bi, u pravilu, trebalo da budu pripisani direktoru ili drugim višim službenicima. Naravno, ako priča zavređuje dobru fotografiju, treba se postarati da se takva i obezbijedi medijima. (Reg, 1996: 94, 95)


Partnerstvo s  medijima

Uspostavljanje uzajamno korisnih odnosa s medijima u interesu je i organizacije i novinara. Stoga, ukoliko odnos stručnjaka za OSJ i  novinara možda i nije idealno partnerski, on bi svakako trebao biti tolerantan i respektabilan. Suprostavljeni interesi razlog su suparništva između ove dvije djelatnosti, smatraju Katlip, Senter i Brum. (Cutlip, Center, Broom, 2003: 325) Međutim, to nikako nije pravilo u odnosima s medijima.
Trebamo imati u vidu činjenicu da novinari puno vremena provedu u traganju za informacijama. Stoga bi bilo poželjno da im budemo na raspolaganju i da uvijek imamo pripremljene ideje i aktuelne informacije koje bi oni mogli iskoristiti za svoje članke ili priloge. Moramo znati da su novinari pomalo i sujetni, te je veća vjerovatnoća da ćemo ih lakše zainteresovati za priču o našoj organizaciji dajući im ideje, nego da im plasiramo gotovu „upakovanu“ priču.

Stoga, ako imate temu za koju  mislite da bi mogla biti i novinarski zanimljiva, morate novinaru reći tri stvari, kaže Sara Silver. Kao prvo, recite o čemu je riječ, potom zašto je ta tema važna i koji bi nezavisan izvor to mogao potvrditi. (Silver, 2003: 22) Novinari će znati da cijene ovakve informacije, a njihov profesionalizam neće biti doveden u pitanje.

Evo još nekih pravila za plasiranje naših informacija u medijima. Pavličić, Begu i Cerović savjetuju da iniciramo angažovanje medija, da ih kontaktiramo i saopštimo naše planove, uspjehe i sl. Naravno, kao što smo već konstatovali, novinare ćemo kontaktirati kada imamo novosti koje zaslužuju medijsku pažnju.

Treba da se pobrinemo da uvijek imamo pripremljene informacije i sve podatke sa relevantnim činjenicama koji su potrebni za novinarsku priču. I naposljetku, trebamo uvijek biti spremni da damo informacije, dakle da novinarima budemo na raspolaganju. (Pavličić, Begu, Cerović, 2006: 24) Ono što bismo ovome mogli dodati je ono na čemu insistira Salivenova kada je u pitanju rad sa novinarima, a to je istina. „Budite iskreni i tačni. O tome ovise vaša vjerodostojnost i ugled“. 
( Sullivan, 2000: 16)

LITERATURA:

Brkić, Nenad. (2003). Upravljanje marketing komuniciranjem. Sarajevo: Ekonomski fakultet
Cutlip, S, Center, A, Broom, G. (2003). Odnosi s javnošću. Zagreb: Mate
Kutrić, Najil i dr. (2005). Kako pisati za medije. Sarajevo: Media plan Institut
Kostić, Miodrag. (2007). Odnosi s medijima i PR komunikacija. Članak preuzet 15. 12. 2008. sa sajta http://poslovnaznanja.com
Pavličić, N, Begu, B, Cerović, R. (2006). Odnosi s javnošću. Podgorica: Vlada Crne Gore
Reg, Dejvid. (1996). Odnosi s medijima. Beograd: Clio
Silver, Sara. (2003). Odnosi s medijima: priručnik za nevladine organizacije. Zagreb: Fondacija za neovisno novinarstvo
Skoko, Božo. (2006). Priručnik za razumijevanje odnosa s javnošću. Zagreb: Millenium
Sulliven, Marguerite. (2000). Djelotvoran ured za tisak. Preuzeto 1. 11. 2008. sa sajta Komunikološkog koledža http://kfbl.edu.ba
Verčić, Dejan i dr. (2004). Odnosi s medijima. Beograd: Pristop







Nema komentara:

Objavi komentar