Manipulaciju možemo prevesti s latinskog kao vješto, stručno
rukovanje ili upravljanje nečim, ali i kao pravljenje poslovnih smicalica.
Dakle manipulaciju u odnosima s javnošću možemo posmatrati iz dva ugla,
pozitivnog i negativnog.
Pozitivna manipulacija može biti, npr. kreiranje
korporacijskog imidža i u tu svrhu korištenje svih raspoloživih PR alata koji
podrazumijevaju naše znanje iz oblasti vizuelne komunikacije, neverbalne
komunikacije, psihologije. Prilikom kreiranja loga, ili izrade total dizajna, kombinujemo
boje i oblike za koje znamo da će kod recipijenta poruke izazvati poželjne
emocije, itd.
Kada govorimo o negativnoj manipulaciji, ona se u OSJ (barem
na ovim našim bh prostorima) najčešće izražava kroz negativan publicitet,
obmanjivanje javnosti i klijenata. To gotovo uvijek rezultira kriznim
situacijama, a loš PR neke kompanije vrlo teško može da spase kvalitet njenih
proizvoda ili naknadna intervencija kvalitetnog PR-a.
Zašto je to tako? Odnosi s javnošću u BiH i RS su novina u
poslovanju preduzeća, ustanova i nevladinih organizacija, a razvijaju se po
ugledu na zapadnoevropske i američke trendove i iskustva u oblasti public relations-a. S tim u vezi, veoma
malo je školovanih PR menadžera u domaćim preduzećima. Stoga su odnosi s
javnošću proistekli iz nevještog rada neukih i priučenih ljudi, prečesto bez
ikakvih znanja o poslovnom komuniciranju, kreiranju imidža firme, prezentovanju
u medijima.
Nesumnjivo je da su OSJ vođeni dobrim motivom stvaranja
pozitivne slike u javnosti o poslovanju firme. Međutim, neorganizovanom i loše
vođenom promotivnom kampanjom, pretjeranim uljepšavanjem, prećutkivanjem istine
ili lažiranjem činjenica, a sve radi dodvoravanja javnosti, proizvode upravo
suprotan efekat. U tom slučaju odnosi s javnošću su „manipulacija“ u onom, već
pomenutom negativnom kontekstu.
Profesionalci u OSJ uvijek imaju na umu činjenicu da je
povjerenje javnosti, kao uostalom povjerenje svakog pojedinca kao faktora
javnog mnijenja, veoma teško pridobiti, ali stoga veoma lako izgubiti. Takođe,
poželjna i pozitivna slika o određenoj organizaciji ne može se materijalizovati
preko noći, sa nekoliko efektnih reklama, javnih nastupa i jednodnevnih
promotivnih kampanja. Iza željene slike u očima javnosti je savjestan,
odgovoran, profesionalan i marljiv rad ljudi zaposlenih u odjeljenjima za
odnose s javnošću.
Profesionalcima PR-a ne smiju se potkrasti greške. Oni znaju
koliko je važno planiranje odnosa s javnošću koje podrazumijeva analizu
postojećeg stanja, definisanje ciljeva PR-a i ciljnih javnosti i ekonomisanje
budžetskim sredstvima prije pristupanja implementaciji projekta i na kraju
evaluacija ostvarenih rezultata. Ovaj posao stoga zahtijeva maksimalnu
angažovanost više kvalifikovanih komunikologa i PR menadžera, te se odnedavno i
u našoj zemlji, u preduzećima i javnim ustanovama i institucijama formiraju
odjeljenja zadužena za kreiranje odnosa s javnošću. Nerijetko, zaposleni u
odjeljenjima OSJ specijalizovani su za određene oblasti formirane na osnovu modula komuniciranja u
odnosima s javnošću koje čine: publicitet, javno informisanje, asimetrično
komuniciranje (ubjeđivanje) i simetrično (ravnopravno) komuniciranje.
Kada se uđe u suštinu jedne kompleksne i multidisciplinarne
djelatnosti kao što su odnosi s javnošću, onda se bez sumnje može reći da OSJ,
u interesu organizacije koju reprezentuju i javnosti kojoj se obraćaju ne samo
da nisu, nego nikada i ne smiju biti manipulacija u smislu instrumenta
organizacije za obmanjivanje javnosti.
Dopada mi se tvoj stav, ali cini mi se da u stvarnosti malo PR-ovaca postuje etiku. Barem ono o cemu sam imala priliku da citam i gledam na tv, radilo se o "prodavanju magle", a ne o ozbiljnoj kampanji. Svaka cast za izbor tema na blogu. Una
OdgovoriIzbrišiHvala Una za ovaj komentar. Situacija u oblasti OSJ na našim prostorima nije sjajna, ali ima ljudi koji ozbiljno i odgovorno rade svoj posao i daju primjer drugima. Ti si mi dala i ideju za neki naredni post- etika u OSJ. Pozdrav
OdgovoriIzbriši