17. 01. 2013.

Odnosi s javnošću nisu “izvrtanje stvarnosti”

Odnosi s javnošću su određena novina u poslovanju preduzeća, ustanova i nevladinih organizacija u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini, a razvijaju se po ugledu na zapadnoevropske i američke trendove i iskustva u oblasti public relations-a. S tim u vezi, veoma malo je školovanih PR menadžera u domaćim preduzećima. Uglavnom poslove odnosa s javnošću obavljaju direktori, njihovi zamjenici ili sekretarice. Stoga su odnosi s javnošću proistekli iz nevještog rada neukih i priučenih ljudi, prečesto bez ikakvih znanja o poslovnom komuniciranju, kreiranju imidža firme, prezentovanju u medijima.

Nesumnjivo su OSJ vođeni dobrim motivom stvaranja pozitivne slike u javnosti o poslovanju firme. Međutim, neorganizovanom i loše vođenom promotivnom kampanjom, pretjeranim uljepšavanjem, prećutkivanjem istine ili lažiranjem činjenica, a sve radi dodvoravanja javnosti, proizvode upravo suprotan efekat. U tom slučaju odnosi s javnošću jesu „izvrtanje stvarnosti“. Odnose s javnošću laici stoga doživljavaju kao „prodavanje magle“. Nažalost, u taj mozaik se uklapa i nedavno objavljena priča o balkanskoj marketinškoj agenciji koja je po izuzetno visokoj cijeni prodala maglu, radeći promotivne kampanje na osnovu plagijata i falsifikovanjem istine. Oni ne samo da su stvarnost okrenuli naglavačke, nego su obmanuli i javnost i svoje klijente. Da su iole ozbiljno i odgovorno pristupili poslu koji se zove odnosi s javnošću, to se sigurno ne bi dogodilo.

Profesionalci u PR djelatnosti uvijek imaju na umu činjenicu da je povjerenje javnosti, kao uostalom povjerenje svakog pojedinca kao faktora javnog mnjenja, veoma teško pridobiti, ali stoga veoma lako izgubiti. Takođe, poželjna, pozitivna slika o određenoj organizaciji ne može se materijalizovati preko noći, sa nekoliko efektnih reklama, javnih nastupa i jednodnevnih promotivnih kampanja. Iza željene slike u očima javnosti je savjestan, odgovoran, profesionalan i marljiv rad ljudi zaposlenih u odjeljenjima za odnose s javnošću. Naravno, prije svega, kompanija koja ima šta da kaže i ponudi javnosti. Profesionalcima PR-a ne smiju se potkrasti greške. Oni znaju koliko je važno planiranje odnosa s javnošću koje podrazumijeva analizu postojećeg stanja, definisanje ciljeva PR-a i ciljnih javnosti i ekonomisanje budžetskim sredstvima prije pristupanja implementaciji projekta i na kraju evaluacija ostvarenih rezultata. Ovaj posao stoga zahtijeva maksimalnu angažovanost više kvalifikovanih komunikologa i PR menadžera, te se odnedavno i u našoj zemlji, u preduzećima i javnim ustanovama i institucijama formiraju odjeljenja zadužena za kreiranje odnosa s javnošću. Nerijetko, zaposleni u odjeljenjima OSJ specijalizovani su za određene oblasti  formirane na osnovu modula komuniciranja u odnosima s javnošću koje čine: publicitet, javno informisanje, asimetrično komuniciranje (ubjeđivanje) i simetrično (ravnopravno) komuniciranje. 

U kreiranju odnosa s javnošću ne treba previdjeti postojanje dviju javnosti; eksterne- koja se odnosi na ciljanu javnost u okruženju i interne javnosti koja komunicirana na pravi način doprinosi uspješnom poslovanju organizacije i uopšte, opravdava postojanje public relations-a. Takođe, treba još pomenuti da postoji više oblika odnosa s javnošću: odnosi s medijima, korporativni odnosi s javnošću, krizni menadžment, odnosi sa zaposlenima, odnosi s finansijerima, javni poslovi i odnosi s lokalnom zajednicom i marketing odnosa s javnošću.

Kada se uđe u suštinu jedne kompleksne i multidisciplinarne djelatnosti kao što su odnosi s javnošću, onda se bez sumnje može reći da OSJ ne samo da nisu, nego u interesu organizacije koju reprezentuju i javnosti kojoj se obraćaju, nikada se ne smiju baviti „izvrtanjem stvarnosti“ niti postati instrument organizacije za obmanjivanje javnosti.

Nema komentara:

Objavi komentar