Televizija kao moćno informativno, obrazovno i zabavno
sredstvo dominira našom stvarnošću i najprestižniji je medij masovne
komunikacije. Ona je istovremeno i najfleksibilniji medij, koji se brže od
ostalih prilagođava novim trendovima. Od analogne do digitalne televizije nije
prošlo ni pola vijeka. Mnogo manje od toga bilo je potrebno da televizija
preraste svoje kratke pantalone. Od prvih koraka načinjenih 30- ih godina
prošlog vijeka karakterističnih po tv prenosima javnih govora političara i
sportskih takmičenja do današnjih čvrstih koraka zrelog medija, prepreke ne
predstavljaju ni državne granice ni međuplanetarni, svemirski prostori.
Medijski sadržaji su „pokrili“ sve sfere naših života. Nema
mjesta na ovoj planeti ili izvan nje a da kamera već nije bila tamo. Istraženi
su svi svjetovi koji egzistiraju na Zemlji, od minerala do ljudi. Proučene su
sve ljudske emocije, svijest i podsvijest. Publici se stalno nude novi sadržaji,
sa što više uzbuđenja. I kada smo pomislili da nema sadržaja koji nas mogu
uzdrmati u udobnosti našeg svijeta ispred tv ekrana, producenti su domislili
nešto sasvim novo, nešto što je prije nekoliko decenija bilo nezamisivo-
televiziju stvarnosti!
Zašto Reality TV i
kako ona djeluje na nas?
Televizija je jedinstveni spoj nekoliko drugih medija
(radija, filma, fotografije) i savremene tehnologije što omogućava da ona bude
ne samo posrednik i prenosilac informacija, nego i da modeluje našu stvarnost.
Čomski u kritici Američkog društva i medija ide tako daleko da tvrdi da je
uloga masmedija kontrola misli radi stvaranja „zbunjenog stada“, odnosno
društva kojim je lako manipulisati, a sve prema željama političkih i
finansijskih moćnika. Kelner se u svojoj studiji kulture bavi analizom
medijskih sadržaja (filmova, serija i reklama) koji artikulišu socijalnu
anksioznosti pripadnika srednje klase u dobu ekonomske nestabilnosti u SAD. Sem
navedenih, i mnogi drugi autori su se bavili uticajem medijskih, konkretno televizijskih
sadržaja na publiku. Za istraživače medija su bili posebno interesantni
medijski sadržaji poput nasilja, pornografije, reklama. Međutim, mada se
teoretičari medija slažu da medijski sadržaji imaju uticaj na publiku, njihova
razmišljanja se razilaze u tome kakav i koliki, pozitivan ili negativan,
kratkoročan ili dugoročan uticaj imaju. Kunčik je, npr. razmatrajući nasilje u
medijima, došao do saznanja da „kvantiteta nasilja nije odlučujuća za očekivane
učinke jer između kvantitete činova nasilja s jedne strane i violencije koju
recipiraju gledatelji s druge strane nema konzistentne povezanosti, tj. prema
mjeri utvrđernoga nasilja ne može se donijeti zaključak o možebitnim učincima.“
( Kunczik, 1998: 163)
Televizija se, doduše, uvijek bavila stvarnošću. Ona je
medij koji teži da bude replika stvarnosti, da rekonstruiše stvarnost
(informativni sadržaji), ili da stvori iluziju stvarnosti (filmski i zabavni
sadržaji). Nova dimenzija televizije je stvarnost samo po sebi, ukoliko pod tim
podrazumijevamo autentične snimke autentičnih događaja sa autentičnim ljudima.
Bez, ili uz minimalnu cenzuru.
Reality TV u
svojim emisijama donosi priče o stvarnim policajcima koji u policijskoj potjeri
hapse stvarne kriminalce, stvarni ljekari iz stvarnih automobilskih nesreća
spašavaju unesrećene, stvarni vatrogasci gase stvarne plamteće ljudske
buktinje. Naravno, još puno sličnih sadržaja, kojima su posvećene i naknadne
rekonstrukcije u kojima učestvuju autentični akteri. Takva je popularna
američka serija „FBI istraga“ , kao i njena hrvatska imitacija „Istraga“ Nove
TV.
Evo kako izgleda najava na portalu Nove TV jednog od priloga
u „Istrazi“:
„Gledatelji imaju priliku vidjeti rekonstrukciju zločina
koji je počinio Stjepan Šmider iz Josipovca pokraj Osijeka. Stjepan je kao
mladić prošao sva slavonska bojišta. Umirovljen, ratne je traume počeo liječiti
alkoholom i tabletama. S dijagnosticiranim PTSP-om neko je vrijeme proveo i na
psihijatriji. Iako ranije nije bio agresivac, 2006. ubio je znanca Igora
Vlajinića. U rekonstrukciji Mirne Kozine govore i majka ubojice i rođaci žrtve
- svjedoci zločina. Prema njihovim izjavama snimljena je i većina igranih
scena.“ (Dnevnik, Nova TV)
Između Reality TV
i nasilja, brutalnih i bizarnih zločina možemo staviti znak jednakosti.
Realnost, opipljivost stvarnih događaja kao da je moguće pojmiti samo ukoliko
se radi o zločinu. Kao da druge stvarnosti nema! Ili, bolje reći, samo ta
stvarnost je interesantna gledaocima. Klasični filmski sadržaji čini se da su
iscrpli glad publike za emotivno nabijenim sadržajima. Gledalac je svjestan da
je film iluzija, bez obzira na to što se može identifikovati sa junakom ili
uživjeti u igranu scenu. Dokumentarni filmovi, mada nude autentične isječke iz
života i ostavljaju snažniji utisak na gledaoce, ipak su montirani, kreirani
prema nečijim motivima i radi prenošenja određene poruke. Savremeni gledalac
vapi za novim podražajima. On je u filmovima već vidio šta sve može ljudska
(bolesna) mašta da kontruiše, sada mu treba stvaran život, stvarna smrt,
stvarna bol. Njegova čula su otupjela, on je usnuo ispred tv ekrana. Stalno
ponavljanje istih ili sličnih sadržaja podiže prag tolerancije. O tome govore i
rezultati „analize učinka“ koju je radio Grim u Njemačkoj 1993. godine.
Gledaoci koji su doživjeli katarzu prateći reality emisiju o spašavanje žrtve
saobraćajne nesreće, u sličnoj situaciji bi zaustavili svoj automobil kada bi
ugledali vozilo u kvaru, ali ne bi bili nimalo spremni da pruže prvu pomoć.
(Kunčik, 1998: 179) Ovim padaju u vodu teorije o opravdanosti Reality TV i njenom pozitovnom uticaju
na (poželjno) socijalno ponašanje.
Televizija stvarnosti, kao i svi drugi televizijski
sadržaji, ima svoju publiku. Smatram da bi pridavanje medijske pažnje ovom
novom tv žanru trebalo ipak biti mnogo opreznije. Prvenstveno stoga što Reality TV uglavnom donosi nasilne
sadržaje. Oprez je neophodan i zato što su djeca najvjerniji konzumenti tv
programa. Činjenica je da su mediji uvijek zainteresovani za nasilje, rat, zlo,
naravno, motivisani javnom osudom počinilaca zločina. Međutim, činjenica je i
to da ljudi izloženi svakodnevnim nasilnim sadržajima postaju ravnodušni, otupe
i gube osjećaj odgovornosti za druge. Uostalom, konstatacija da konzumiramo
sadržaje Reality TV kazuje da smo otuđeni od samih sebe, da težimo ka
razbijanju rutine, ka zadovoljavanju svojih iskonskih potreba za dramatizacijom
suštinskih pojava ljudske egzistencije. Jer, „nama više ne prijeti opasnost da
postanemo robovi već roboti“(1).
KORIŠTENI RADOVI/ BIBLIOGRAFIJA
Chomsky, Noam. (2002). Mediji, propaganda i sistem. Zagreb:
Biblioteka online
Preuzeto 1. 12. 2008. sa sajta
http://www.elektronickeknjige.com/chomsky_noam/mediji_propaganda_i_sistem/index
From, Erih. (1963). Zdravo društvo. Beograd: Rad
Kunczik, Michael i Zipfel, Astrid. (1998). Uvod u
publicističku znanost i komunikologiju. Zagreb: Zaklada Friedrich Ebert
Istraga. (2008). Najava emisije preuzeta 8. 12. 2008. sa
portala Nove TV http://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/istraga-valdec-prvi-civil-u-simulatoru-plamenih-udara.html
(1) Citat: Adlaj Stivenson, govor na Kolumbijskom
univerzitetu, 1954
Nema komentara:
Objavi komentar